Klub přátel starého Smíchova
Dnešní datum: 23. 04. 2024   


Anketa
Kterou z níže uvedených památek Prahy 5 považujete za nejohroženější?

Malostranský hřbitov (36202 hl.)
 
Usedlost Cibulka včetně přilehlého parku (32015 hl.)
 
Kaple sv. Trojice (U Nesypky) (31075 hl.)
 
Kaple Panny Marie Bolestné (Barr. most) (31124 hl.)
 
Terasy Barrandov (31646 hl.)
 
Lihovar Zlíchov (31348 hl.)
 
Usedlost Skalka (2822 hl.)
 
Usedlost Turbová (2576 hl.)
 

Celkem hlasovalo: 198808

* Dědictví obvodu

Vydáno dne 21. 11. 2008 (1771 přečtení)



Žijeme v převratné době, která odstranila křivdy navršené xxxxxxx buržoazie, v němž bylo samozřejmé vykořišťování procujících, příkré společenské rozdíly a soukromé vlastnictví výrobních prostředků i nezájem mocných o život pracujícího lidu.

Josef Korčák, předseda vlády ČSR

 

Generace budovatelů xxxxxx zaujala své místo v zemi poznamenané  xxx Také v našem obvodě nastoupili v roce 1945 xxxx prvním úkolům v obnoveném státě občané xxxx, které bylo v historii budováno na místech...osídlení. Přejali tak dědictví, se kterým bylo xxxx nově hospodařit a přetvářet je. Všichni, kdo xxx zde žijí, i ti, kteří do našeho obvodu ještě přesídlí, stejně tak jako nové generace, by se měli seznámit alespoň ve stručnosti s vývojem této části hlavního města. Poznáváním historie, úsilí těch, kteří tu byli před námi, jejich snažení, bojů a výsledků práce získáváme vztah ke své obci, zemi a lidu. Je to tedy cesta k posilování socialistického vlastenectví.

Řada nálezů z pravěku dokazuje, že území našeho obvodu bylo osídleno již v době kamenné. Historické dokumenty pak dokazují, že v raném středověku existovala celá řada bývalých vesnic, které jsou nyní součástí města. Historicky nejmladší částí je samotný Smíchov, který vznikl až na přelomu 14. a 15. století. V té době byly pozemky obvodu osídleny drobnými vesnicemi a množstvím usedlostí. Jejich tehdejší obyvatelstvo se zabývalo především polním hospodářství a pěstováním vinné révy.

Teprve v druhé polovině 18. století byly založeny tři manufaktury na výrobu ozdobného zboží a ty se staly základem pozdějšího průmyslu. V roce 1815 a 1816 byly založeny dvě kartounky. Pozdější zavádění strojů bylo příčinou první stávky v roce 1844, která vznikla ze stejného odporu dělníků k výkonným strojům jako v jiných průmyslových zemích v Evropě. Dělníci pokládali stroj za svého nepřítele, který jim uloupí práci. Tyto kartounky vstoupily do dějin revolučního hnutí i později. Do poloviny 19. století zde vyrostlo několik dalších průmyslových podniků.

Dnešní tak známá Tatrovka měla svůj základ v někdejší renomované mědikovecké dílně Fr. Ringhoffera. Tu sem majitel přemístil v roce 1852. Tato smíchovská dílna byla postupně rozšiřována a později přebudována na továrnu, ve které se vyráběla železniční vozidla, která byla známa jako prvotřídní výrobky nejen v celém Rakousko-Uhersku, ale na celém světě. Stala se v průběhu druhé poloviny 19. století největším průmyslovým závodem na Smíchově.

Vývoj průmyslu na území dnešního obvodu Prahy 5 příkladně potvrzuje zákonitosti, které předznamenávají důsledky průmyslové revoluce v kapitalistickém zřízení. Také zde se střídaly konjunktury s krizemi a při tak velkém rozmachu industrializace se projevovaly do krajních důsledků. Především zanikl někdejší rozvinutý místní textilní průmysl. Konkurenčnímu boji podlehly i mnohé další podniky, zejména porcelánky, menší pivovary, sirkárna, čokoládovna, mlýny a také vápenky a cihelny.

Konkurenčnímu boji odolával a také jej přetrval strojírenský průmysl, který rovněž předznamenával charakter budoucího průmyslového rozvoje našeho obvodu. Vedle Ringhofferových závodů vznikla v Jinonicích r. 1898 Waltrovka, která později smutně proslula tvrdým zacházením a nelidskými podmínkami, ve kterých zde dělníci pracovali. Dále zde zřídila svůj pobočný závod Škodovka. Z ostatních odvětví zdejšího průmyslu udržoval vzestupnou linii výrobních objemů Smíchovský akciový pivovar, který měl v předmnichovské republice největší výstav piva, dokonce větší než oba plzeňské pivovary dohromady. V pozdější době zde zakotvily polygrafické závody.

V tomto procesu vývoje průmyslu vznikala na území obvodu vlastně dvě rozhodující centra a to Smíchov a Košíře. Košířský průmysl však nikdy nedosáhl takového významu a šíře jako smíchovský. To mělo za následek vyhledávání pracovních příležitostí košířskými dělníky na Smíchově. V sedmdesátých letech minulého století bylo v třiceti smíchovských továrnách a výrobních podnicích zaměstnáno 4300 dělníků a dělnic. Z těchto podniků bylo 12 ve vlastnictví českých podnikatelů a 18 ve vlastnictví podnikatelů německých.

Růst osídlení a vývoj obcí se obrazil i ve správních změnách. V roce 1838 byl Smíchov povýšen na předměstí Prahy. Roku 1851 byly ke Smíchovu připojeny Košíře, avšak v roce 1859 byly znovu odstraněny. V osmdesátých letech minulého století jednala pražská obec se Smíchovem a Košířemi o sloučení s vnitřním městem, avšak k tomuto sloučení nedošlo ještě po dlouhá léta. Docházelo však k těsnějším závislostem a společným postupům.Tak např. v roce 1901 obec pražská a smíchovská společně zakoupily a zveřejnily areál Kinského zahrady. V roce 1896 byly Košíře povýšeny na město. Teprve po vzniku československé republiky byly od 1. ledna 1922 obce Smíchov, Košíře, Radlice, Hlubočepy, Zlíchov, Klukovice, Malá Chuchle a Barrandov připojeny k Velké Praze.

Všechny přeměny, růst průmyslu a zvětšování obcí přinášelo i nutné nároky na dopravu a organizaci veřejného života. Z místních zemědělců se v průběhu 19. století stali zproletarizovaní dělníci a docházelo ke značnému přílivu obyvatelstva odjinud. Vždyť jenom na Smíchově z 9.141 obyvatel v roce 1857 vzrostl jejich počet na téměř 25 tisíc v roce 1880, na přelomu století měl již přes 47 tisíc obyvatel a v roce 1910 skoro 52 tisíc.

Přírůstek obyvatelstva a význam průmyslu, který měl svoje odbytiště nejen v celém Rakousku-Uhersku, ale i jinde v zahraničí, si vyžádaly dokonalejší spojení. V roce 1841 byl Smíchov spojen s Prahou kovovým řetězovým mostem. V roce 1862 se stal Smíchov východištěm české západní dráhy, která umožňovala přes Plzeň spojení s evropským jihem a západem. V roce 1872 byla dána do provozu Buštěhradská železnice a Pražsko-duchcovská dráha, která usnadnila a zlevnila přísun uhlí pro smíchovský průmysl. V té době zároveň vznikl železniční most, který umožnil spojení smíchovského železničního uzlu s ostatními dráhami, které ústily do vnitřní Prahy. Rozšíření Smíchova vedlo i ke stavbě dalších cest, spojujících oba vltavské břehy a proto byl v letech 1876 až 1878 vybudován Palackého most. Roku 1891 byla zbořena Újezdská brána, která brzdila dopravu na levém břehu a ztratila svůj dřívější význam. Řetězový most v té době již nevyhovoval a byl proto v roce 1901 nahrazen mostem kamenným, který vyúsťoval u Národního divadla. V témže roce byl Smíchov spojen s vnitřní Prahou elektrickou drahou na Těšnov a další tramvaj jezdila od Anděla ke Klamovce. Již uvedený prudký nárůst počtu obyvatelstva si vynutil stavbu četných domů, které byly převážně stavěny na spekulaci, co nejlevněji a často nevzhledně. Vznikaly tak bloky nájemních domů a představovaly tehdy jakýsi běžný typ. Kromě toho vyrostly i dělnické kolonie, které byly co do průměrného rozměru jednoho bytu i jeho komfortnosti na podstatně nižší úrovni než byly v nájemních domech.

Celý tento vývoj za dobu přibližně 150 let vlastně utvářel území našeho obvodu do podoby, v jaké jej zastihl rok 1945. Z tohoto krátkého přehledu je patrné, že jsme v roce 1945 stáli před úkolem odstranit nedostatky vzniklé živelným a chaotickým vývojem minulosti, to znamená řešit problémy nahromaděné za staletí.

 

Celá tisková zpráva | Informační e-mailVytisknout článek

E-mail servis
Pro zasílání aktuálních informací vyplňte Vaši
e-mailovou adresu

Malostranský hřbitov
Malostranský hřbitov

Muzeum hl. m. Prahy
Muzeum Prahy

PIS
Pražská informační služba

Partner webu

Partner webu Česká spořitelna a.s.
Partner webu PRAHA

Partner webu Národní muzeum

Partner webu Městská část Praha 5


TOPlist

eşya depolama
Copyright© Klub přátel starého Smíchova 2006 - 2016 / Webmaster Tomáš Křivánek / Redakční systém: phpRS